Statut SOS Wrocław
STATUT STOWARZYSZENIA SOS WROCŁAW
ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie SOS Wrocław, w dalszej części statutu zwane
Stowarzyszeniem.
§2
Stowarzyszenie Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach oraz niniejszego statutu.
§3
1. Siedziba Stowarzyszenia mieści się we Wrocławiu przy ul. Księcia Witolda 49/15, 50-202 Wrocław.
2. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
3. Dla realizacji celów statutowych stowarzyszenie może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
4. Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony.
5. Działalność Stowarzyszenia opiera się co do zasady na pracy społecznej jego członków. Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków lub zlecać określone zadania Innym podmiotom do prowadzenia swych spraw.
§4
Stowarzyszenie może używać pieczęci i oznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§5
Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi I międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
ROZDZIAŁ II
CELE STOWARZYSZENIA I SPOSOBY DZIAŁANIA
§6
Celami stowarzyszenia są:
1. Zainicjowanie i doprowadzenie do przeprowadzenia referendum lokalnego, mającego na celu odwołanie prezydenta miasta Wrocławia oraz/lub członków Rady Miejskiej Wrocławia.
2. Propagowanie idei demokracji bezpośredniej i prowadzenie działań na rzecz poszerzenia praw obywateli do partycypacji w decyzjach na poziomie samorządowym oraz krajowym.
3. Promowanie idei „prawa mieszkańców do miasta”, społeczeństwa obywatelskiego i rozwoju demokracji miejskiej, kształtowanie kompetencji obywatelskich, wspieranie rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych i sąsiedzkich, integracji i współpracy między różnymi grupami mieszkańców i mieszkanek oraz różnymi środowiskami;
4. Poprawa standardów funkcjonowania samorządu terytorialnego oraz administracji rządowej w zakresie wpływającym na funkcjonowanie miasta przez promowanie idei jawności i przejrzystości procedur i działań władz miasta, poszanowania prawa oraz doskonalenia i upraszczania przepisów prawnych, przeciwdziałanie korupcji oraz usprawnianie i dbanie o należytą komunikację między mieszkańcami i mieszkankami a władzami miasta;
5. Tworzenie powszechnych platform wymiany myśli, poglądów i doświadczeń na sprawy społeczne, polityczne, gospodarcze, kulturalne oraz naukowe celem odbudowy dialogu publicznego uwzględniającego wrażliwość i potrzeby wszystkich grup społecznych;
6. Promowanie idei odpowiedzialnego społecznie biznesu oraz wspieranie lokalnej przedsiębiorczości;
7. Budowanie poparcia społecznego dla działań ukierunkowanych na istotne potrzeby ogółu mieszkańców Wrocławia i jego poszczególnych osiedli;
8. Działanie na rzecz ochrony praw człowieka i obywatela;
9. Ochrona i zachowanie elementów istotnych dla tożsamości historycznej i kulturowej Wrocławia, jego osiedli i założeń: architektonicznych, urbanistycznych, przyrodniczych i infrastrukturalnych, w szczególności zabytków i dóbr kultury, krajobrazu i fragmentów rodzimej przyrody, w tym terenów zieleni dostępnych wszystkim mieszkańcom oraz miejsc i obiektów o szczególnym znaczeniu dla mieszkańców;
10. Rozwój lokalnych przedsięwzięć artystycznych, kulturalnych, edukacyjnych, turystycznych i sportowych;
§7
Realizacja celów Stowarzyszenia następuje poprzez:
1. Aktywne uczestnictwo w życiu publicznym, promowanie, organizowanie referendów lokalnych.
2. Organizację oraz rozwijanie działań dążących do organizacji akcji i imprez (spotkania, debaty, spektakle, wystawy, koncerty, konkursy, konferencje, seminaria, sympozja, prelekcje, szkolenia, warsztaty, kluby dyskusyjne) o charakterze społeczno-obywatelskim, naukowym, kulturalnym, artystycznym, edukacyjnym, i ekologicznym;
3. Uczestniczenie w procedurach planowania i zagospodarowania przestrzennego – w tym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego; miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego; w szczególności: wnoszenie uwag i wniosków oraz zaskarżanie uchwał i orzeczeń dotyczących studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz planów zagospodarowania przestrzennego;
4. Inicjowanie oraz uczestniczenie jako strona w postępowaniach administracyjnych i sądowych (w tym postępowaniach przed sądami arbitrażowymi) w charakterze organizacji społecznej w sposób i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa w sprawach związanych z celami Stowarzyszenia, w szczególności w postępowaniach dotyczących:
a. decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; pozwoleń na budowę,
b. postępowań o wydanie decyzji środowiskowych, lokalizacji inwestycji celu publicznego;
c. decyzji wydawanych przez administrację ochrony zabytków;
d. decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej lub bezczynności organu;
5. Analizowanie, komentowanie i opiniowanie bieżących wydarzeń publicznych z poszanowaniem zasad wolności słowa i wyrażania poglądów.
6. Prowadzenie działalności informacyjnej, promocyjnej, szkoleniowej, badawczej i wydawniczej służącej realizacji celów statutowych;
7. Podejmowanie aktywnej współpracy z organami samorządu terytorialnego, administracji państwowej, podmiotami sektora gospodarczego, przedstawicielami środków masowego przekazu, jak również z jednostkami pomocniczymi gmin, w zgodzie z przepisami,
8. Organizowanie seminariów. spotkań, programów, konferencji, prelekcji. szkoleń i wykładów o zasięgu krajowym i międzynarodowym,
9. Opracowywanie analiz, raportów i badań dla realizacji celów statutowych,
10. Organizowanie oraz współorganizowanie kampanii społecznych,
11. Działalność Informacyjną, promocyjną I wydawniczą służącą realizacji celów statutowych, działalności medialnej i wydawniczej.
12. Organizowanie wydarzeń o charakterze edukacyjnym, badawczym i kulturalnym o tematyce związanej z realizacją celów Stowarzyszenia.
CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA
§8
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być wyłącznie osoby fizyczne.
2. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a. członków zwyczajnych,
b. członków honorowych.
c. członków wspierających
3. Członkiem zwyczajnym może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, która złoży pisemną deklarację o przystąpieniu do Stowarzyszenia.
4. Cudzoziemcy, bez względu na miejsce zamieszkania, mogą zostać członkami Stowarzyszenia zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich.
5. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba polska lub zagraniczna osoba fizyczna, która w szczególny sposób przyczyniła się do realizowania zadań statutowych i rozwoju Stowarzyszenia,
6. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być polska lub zagraniczna osoba fizyczna lub prawna, która chce wspierać działalność Stowarzyszenia przez zadeklarowanie pomocy finansowej, organizacyjnej lub rzeczowej. Na członka wspierającego przyjmuje do Stowarzyszenia Zarząd, w oparciu o pisemną deklarację.
7. Rejestr Członków Stowarzyszenia prowadzi Zarząd.
8. Wzór deklaracji członkowskiej będącej podstawą członkostwa przyjmuje Zarząd
Stowarzyszenia.
§9
1. Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych Stowarzyszenia następuje w formie uchwały Zarządu, podjętej na wniosek złożony przez podjętej na wniosek złożony przez przez dowolnego członka Zarządu Stowarzyszenia. O swojej decyzji Zarząd niezwłocznie powiadamia pisemnie zainteresowanego.
2. Uchwałę o nadaniu tytułu członka honorowego podejmuje Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
§ 10
1. Członkowie zwyczajni mają prawo:
a. wybierać i być wybieranymi do władz Stowarzyszenia,
b. uczestniczyć we wszelkich pracach i wydarzeniach organizowanych przez
Stowarzyszenie,
c. korzystać z porad i pomocy Stowarzyszenia,
d. korzystać z innych świadczeń i urządzeń Stowarzyszenia,
e. zgłaszać wnioski dotyczące Stowarzyszenia.
2. Członkowie honorowi są zwolnieni z obowiązku opłacania składek członkowskich.
3. Członkowie honorowi mają wszystkie prawa członków zwyczajnych wyjątkiem czynnego
i biernego prawa wyborczego.
4. Członkowie Stowarzyszenia zobowiązani są:
a. Czynnie uczestniczyć w realizacji celów Stowarzyszenia,
b. Przestrzegać postanowień Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia,.
c. Regularnie opłacać zadeklarowane składki członkowskie w wysokości ustalonej
przez Walne Zebranie Członków.
§11
1. Członkostwo ustaje na skutek:
a. dobrowolnego wystąpienia ze Stowarzyszenia, poprzez złożenie pisemnej rezygnacji na ręce Zarządu Stowarzyszenia
b. wykluczenia z powodu działania niezgodnego z postanowieniami Statutu bądź powszechnie przyjętymi normami współżycia społecznego,
c. śmierci członka Stowarzyszenia,
d. utraty przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych,
e. utraty przez niego praw publicznych,
f. likwidacji Stowarzyszenia.
2. Uchwałę o skreśleniu i wykluczeniu podejmuje Zarząd Stowarzyszenia.
3. Od uchwały o skreśleniu bądź wykluczeniu przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zebrania Członków, składane za pośrednictwem Zarządu Stowarzyszenia w terminie jednego miesiąca, od dnia otrzymania odpisu stosownej uchwały. Odwołanie będzie rozpatrywane na najbliższym posiedzeniu Walnego Zebrania Członków. Decyzja Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
Rozdział IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§12
1. Władzami Stowarzyszenia są:
a. Walne Zebranie Członków,
b. Zarząd Stowarzyszenia
c. Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja władz Stowarzyszenia trwa 2 lata.
§13
1. Uchwały wszystkich władz zapadają zwykłą większością głosów, chyba że statut stanowi inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Przewodniczącego.
2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny.
3. Głosowania w sprawach personalnych dotyczące władz stowarzyszenia mogą odbywać się w sposób tajny, jeżeli wniosek taki złoży członek Stowarzyszenia.
4. Głosowania w sprawach innych mogą zostać przeprowadzone w sposób tajny, o Ile wniosek w tej sprawie uzyska poparcie zwykłej większości uczestników zebrania lub posiedzenia.
§14
1. W trakcie trwania kadencji Zarząd Stowarzyszenia i Komisja Rewizyjna mogą uzupełnić swój skład do wysokości 1/2 liczby członków pierwotnie ustalonej przez Walne Zebranie
2. W razie złożenia rezygnacji, odwołania lub ustania członkostwa Przewodniczącego w trakcie kadencji, Wiceprzewodniczący zwołuje bezzwłocznie Walne Zebranie Członków, które te ze swego grona wybiera Przewodniczącego. Kadencja tak wybranego
Przewodniczącego kończy się wraz z końcem 2 letniej kadencji pozostałych władz Stowarzyszenia.
3. Gdy w Stowarzyszeniu powołanych zostało dwóch Wiceprzewodniczących kompetencje wynikające z ust. 2 przypadają w pierwszej kolejności Wiceprzewodniczącemu najstarszemu wiekiem.
Walne Zebranie Członków
§ 15
1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
2. Walne Zebranie Członków odbywa się raz w roku, jako sprawozdawcze, i co dwa lata, jako sprawozdawczo-wyborcze.
3. Walne Zebranie Członków i posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia zwołuje Przewodniczący.
a. Przewodniczący bądź osoba przez niego upoważniona zawiadamia członków o terminie, miejscu oraz porządku obrad powiadamiając członków o terminie (terminach), miejscu i porządku obrad najpóźniej na 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zwołanie posiedzenia z krótszym wyprzedzeniem,
b. zawiadomienia dokonuje się pisemnie lub z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (np. SMS, e-mail)
c. Zarząd może określić szczegółowy tryb I formę dokonywania zawiadomień.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
a. z własnej Inicjatywy,
b. na żądanie członków Komisji Rewizyjnej,
c. na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 14 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania.
6. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Przewodniczący.
7. Z obrad Walnego Zebrania Członków sporządza się protokół zawierający co najmniej informację, w jakim terminie odbyło się zebranie, przyjęty porządek obrad, jego przebieg oraz podjęte uchwały. Lista obecności stanowi obligatoryjny załącznik do protokołu.
§ 16
Walne Zebranie Członków jest ważne, jeżeli uczestniczy w nim:
1. w pierwszym terminie co najmniej połowa uprawnionych do głosowania,
2. w drugim terminie faktycznie obecna liczba uprawnionych do głosowania, pod warunkiem, że w zawiadomieniu wskazano drugi termin zebrania przypadające co najmniej 1 godzinę później niż pierwszy termin.
§ 17
W zakres kompetencji Walnego Zebrania Członków wchodzi:
1. Wybór Przewodniczącego;
2. Wybór Wiceprzewodniczących na wniosek Przewodniczącego;
3. Wybór Sekretarza i Skarbnika na wniosek Przewodniczącego;
4. Wybór członków Zarządu;
5. Wybór członków Komisji Rewizyjnej;
6. Udzielanie absolutorium Zarządowi;
7. Dokonywanie zmian w Statucie Stowarzyszenia;
8. Nadawanie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia;
9. Podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia I przeznaczeniu jego majątku;
10. Określanie wysokości składki członkowskiej;
11. Uchwalanie rocznych planów, programów, raportów, sprawozdań;
12. Wybór pełnomocnika komitetu w procesie wyborczym lub referendalnym;
13. Podejmowanie uchwał w istotnych sprawach dotyczących działania Stowarzyszenia, w szczególności zobowiązujących pozostałe organy Stowarzyszenia do podjęcia konkretnych działań;
14. Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków Stowarzyszenia;
§ 18
Zarząd Stowarzyszenia
1. Członkowie Zarządu nie pobierają wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
2. Zarząd Stowarzyszenia składa się z od 2 do 11 członków w tym: Przewodniczącego i od jednego do dwóch Wiceprzewodniczących. Na wniosek Przewodniczącego Walne Zebranie Członków może powołać Sekretarza i Skarbnika Stowarzyszenia.
3. Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy:
a. Kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,
b. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków oraz składanie sprawozdań ze swojej działalności,
c. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
d. Przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia na wniosek dowolnego członka Zarządu Stowarzyszenia,
e. Opracowanie budżetu i sporządzanie bilansu,
f. Opracowywanie planów pracy Stowarzyszenia,
g. Powoływanie zespołów i ich koordynatorów,
h. Wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o nadanie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia,
i. Podejmowanie uchwał o przystąpieniu i wystąpieniu do/z krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach działania.
j. Podejmowanie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu organizacyjnego pracy zarządu
k. Prowadzenia Rejestru Członków Stowarzyszenia
§ 19
1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc. Posiedzenia Zarządu zwołuje Przewodniczący.
2. w przypadku bezczynności Przewodniczącego trwającej dłużej niż miesiąc posiedzenie Zarządu Stowarzyszenia może zwołać Wiceprzewodniczący.
3. Z posiedzeń Zarządu Stowarzyszenia sporządza się stosowny protokół, zawierający co najmniej Informację, w jakim terminie odbyło się posiedzenie, przyjęty porządek obrad, jego przebieg oraz podjęte uchwały. Lista obecności stanowi obligatoryjny załącznik do protokołu.
4. W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć z głosem doradczym członkowie Komisji Rewizyjnej i inne zaproszone osoby.
5. Zarząd do prowadzenia spraw Stowarzyszenia może utworzyć Biuro Zarządu Stowarzyszenia i zatrudniać w nim inne osoby.
6. Posiedzenia Zarządu mogą być przeprowadzane przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość
§ 20
Przewodniczący
Do kompetencji Przewodniczącego należy
1. Zwoływanie Walnego Zebrania Członków i Zarządu Stowarzyszenia,
2. Prowadzenie obrad Walnego Zebrania Członków i Zarządu Stowarzyszenia,
3. Wnoszenie do Walnego Zebrania Członków o wybór Wiceprzewodniczących, Sekretarza i Skarbnika.
§21
Komisja Rewizyjna
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna składa się z od 2 do 3 członków, wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
3. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
4. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia.
5. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
7. Z posiedzeń Komisji Rewizyjnej sporządza się protokół zawierający co najmniej informację, w jakim terminie odbyło się posiedzenie, przyjęty porządek obrad, jego przebieg oraz podjęte uchwały. Lista obecności stanowi obligatoryjny załącznik do protokołu.
§22
1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a. kontrola nad działalnością Stowarzyszenia i Zarządu Stowarzyszenia,
b. wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielanie absolutorium Zarządowi,
c. przedstawienie Zarządowi Stowarzyszenia uwag i wniosków w sprawie działalności Stowarzyszenia oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia.
Rozdział V
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 23
2. Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
a. darowizny, zapisy i spadki,
b. składki członkowskie,
c. pozyskane dotacje,
d. dochody z majątku stowarzyszenia,
e. wpływy z działalności statutowej.
3. Stowarzyszenie może otrzymywać dotacje według zasad określonych w odrębnych przepisach.
4. Majątek Stowarzyszenia przeznaczony jest na realizacji celów statutowych oraz pokrycie kosztów Jego działania.
5. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
6. Stowarzyszenie prowadzi odpłatną działalność pożytku publicznego, pokrywająca się z celami Stowarzyszenia określonymi w §6, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach.
7. Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego. pokrywającą się z celami Stowarzyszenia określonymi w §6, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach.
8. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
9. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
10. Majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd.
11. Oświadczenia woli w Imieniu Stowarzyszenia w sprawach niemajątkowych, składa Przewodniczący lub dwóch członków zarządu, w tym Wiceprzewodniczący.
12. Oświadczenia woli w Imieniu Stowarzyszenia w sprawach majątkowych składa dwóch członków Zarządu, w tym Przewodniczący.
Rozdział VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 24
1. Uchwałę o zmianie statutu Stowarzyszenia lub o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne zebranie Członków większością 3/5 głosów przy obecności co najmniej polowy członków pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
2. W przypadku rozwiązania Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków decyduje o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i powołuje Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację.
§ 25
W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach.